Print this pageBack to 2009 Press Releases

Ancestry lägger ut svenskt, släkthistoriskt register på nätet

Tillgängliggör födelsedata från Sveriges Dödbok 1947-2006

Ancestry.se, som ingår i Ancestrys globala nätverk av släktforskningssajter, tillkännager idag att ett nytt, släkthistoriskt register lagts ut på webbsidan. De uppgifter som tillgängliggörs är namn och födelseinformation, som hämtats ur Sveriges Dödbok 1947-2006. Ancestry.se är den enda online-källan där dessa uppgifter finns tillgängliga.

Sammanlagt återfinns födelsedata om 5,1 miljoner svenskar som dog i Sverige under åren 1947-2006. Sökningar i dessa register sker genom förnamn, efternamn, födelsedatum samt födelseort – en guldgruva för den släktforskningsintresserade.

Ancestry inledde i maj 2008 ett samarbete med Sveriges Släktforskarförbund med syfte att utveckla svenskarnas intresse för släkt- och emigrantforskning genom ett antal projekt. Detta är resultatet av den första gemensamma satsningen. De uppgifter från Sveriges Dödbok, som inte lagts ut på Ancestry.se finns tillgängliga på en CD-skiva, som säljs av Sveriges Släktforskarförbund.

Brett Lohr Bouchard, Country Manager för Ancestry.se, kommenterar: ”Vi är glada att kunna erbjuda våra svenska medlemmar dessa nya, historiska uppgifter, som ett komplement till våra många emigrantsamlingar. Vi hoppas och tror även att tillgängliggörandet av nya samlingar på Ancestry.se kommer att inspirera nybörjare till att bygga släktträd och till att upptäcka sin egen historia.”

Ancestrys svenska hemsida, Ancestry.se, lanserades i september 2007. Dess medlemmar och registrerade användare har tillgång till 45,6 miljoner historiska, nationella register och 7 miljarder internationella källor. I databaserna återfinns omfattande material bland annat om emigrerade svenskar, däribland registret Emigranten Populär (1812 – 1950).