Print this pageBack to 2007 Press Releases

Ledande Företag inom Familjehistoria Lanserar Svensk Hemsida

• Världens största nät-community om familjehistoria – 10 miljoner användare per månad
  • Exklusiv tillgång via nätet till svenska emigrationsregister från 1812 till 1950
  • Omfattande volym av innehåll från användare – 3 miljoner släktträd, 2 miljoner bilder … siffror som ständigt växer

Världens största internationella nätverk av websiter med fokus på familjehistoria – Ancestry - fortsätter sitt intåg på den europeiska marknaden. Idag lanserar företaget dess svenska hemsida: www.Ancestry.se. Nätverket har 10 miljoner användare per månad och websiter i USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Tyskland, Italien samt Frankrike (för information angående medlemskap, se nedan).

Svenskar med intresse för familjehistoria kan nu bli en del av denna omfattande community för familjehistoria. Nätverkets medlemmar har redan skapat fler än tre miljoner släktträd innehållande 300 miljoner namn. Varje vecka skapas i genomsnitt 60 000 släktträd och 80 000 bilder laddas upp till Ancestrys globala nätverk.

Bland de historiska register som omedelbart finns tillgängliga återfinns ”världspremiären” svenska emigrationsregister (Emigranten Populär) från 1812 till 1950 med 1,4 miljoner namn – information som nu för första gången blir tillgänglig på Internet. Dessa register kompletterar Ancestrys internationella samlingar av fler än fem miljarder historiska källor. I dessa samlingar återfinns även information om ett stort antal av de 1,5 miljoner svenskar som emigrerade till USA och Kanada under 1700 och 1800-talen samt 3,3 miljoner svenska namn som förekommer i USA:s folkräkning. Idag hävdar fler än fem miljoner amerikaner att de har svenska anor.

Även Värmlands födelse-, vigsel- samt dödsregister ända tillbaka till 1600-talet (1653 – 1897) finns tillgängliga på hemsidan och Ancestry ser fram emot att samarbeta med andra regionala arkiv för att kunna erbjuda ytterligare svenska samlingar i framtiden.

Josh Hanna, Ancestry Europas VD, säger: “Ancestry har en solid erfarenhet av att arbeta med betydelsefulla historiska samlingar och att tillhandahålla medlemmarna möjligheter att skapa egna släktträd, ladda upp bilder och berättelser samt erbjuda tillgång till och möjlighet att dela information med våra 10 miljoner siteanvändare varje månad. Vi räknar med att svenska entusiaster inom familjehistoria kommer att välkomna Ancestry.se.”

Hanna fortsätter: “Även om Riksarkivet, som samarbetar med Mormonkyrkan, avböjde vår förfrågan om att digitalisera svenska kyrkoböcker, är den respons vi fått från andra kommersiella och statliga organisationer väldigt positiv. Vårt mål är att samarbeta med arkiv och andra partners, då vi investerar i den svenska hemsidan och vi hoppas givetvis att Riksarkivet kommer att ompröva sitt beslut.”

Genom Ancestrys världsledande Digitisation Programme har 24 000 internationella historiska samlingar bevarats genom digitalisering utan kostnad för arkiven, för att därefter tillgängliggöras, för att så många människor som möjligt ska kunna se och njuta av dem. Många av samlingarna innehåller sällan visade, ömtåliga originaldokument.

Den moderna, användarvänliga mjukvaran för skapande av släktträd kommer att finnas tillgänglig utan kostnad för besökare av hemsidan. Detta gör det möjligt för besökarna att utforska deras familjehistoria via nätet, dokumentera den genom att bygga personliga släktträd och ladda upp bilder samt dela allt detta genom samverkan med nätverkets övriga siteanvändare.

The Generations Network, som äger Ancestrys globala nätverk av websiter, har gått i bräschen för sektorns Internet- revolution genom att förhandla global tillgång till historiska arkiv och är den mest omfattande nät-baserade resursen inom området idag.